tisdag, januari 29

Skeva ideal....

Fick mig en tankeställare när jag läste följande kommentar på ett av mina inlägg:

" Fast tjock och fet är du inte. Möjligen i dålig form för vad fitnesstävlingsvärlden kräver... Du är vältränad och sannolikt supersmal om man jämför med de flesta. Jag menar inte alls att låta sur eller dum, jag blir bara helt konfys över rådande ideal.Hur som helst så tycker jag att du är supersnygg! Och att du har en toppenfin kropp! Kram från en anonym beundrare som är här varje dag och läser"

Jag kan förstå att det låter dumt i mångas öron när jag klagar på att jag e i dålig form och tjock osv. Jag jämför mig med hur jag ser ut i tävlingsform och inte ur en "vanlig" människas ögon. Jag vet ju att jag varken e tjock eller i så värst dålig form egentligen. Men jag tror att vi fitnesstjejer har en aningen skev bild om oss själva och om hur man bör se ut. Jag har iallafall orimligt höga krav på mig själv vad gäller hur jag ska se ut och i vilken form jag ska va offseason. Innerst inne vet jag att dessa krav inte är rimliga då man inte kan va i tävlingsform året runt. Inte en enda offseason form har jag varit nöjd med eller trivts med mig själv.

Ibland undrar jag om jag dietar för att jag tycker det e kul att tävla eller för att slippa gå runt med dåligt samvete för att jag ätit något onyttigt eller för att jag åt lite extra av något. Självklart älskar jag att tävla det e inget snack om den saken jag e ju en tävlingsmänniska. Men jag kan ju säga helt ärligt att jag trivs MYCKET bättre med att gå på diet än att va off, för då slipper jag att känna någon ångest över maten. Under dieten har jag kontroll över vad jag äter och jag behöver aldrig ens fundera på om jag e sugen på något eftersom jag ändå inte kan äta något som inte står på mitt matschema. Jag vet inte riktigt hur man ska handskas med dessa problem men tror nog att det är viktigt att ta tag i det och försöka acceptera hur man ser ut mellan tävlingarna med.

Ja det va lite tankar och funderingar kring detta nu ska jag fortsätta plugga :0)

// Johanna

15 kommentarer:

Anonym sa...

Man har ju reagerat lite som många andra när du skriver "jag är tjock" osv, har dock hört det från många som sedan förklarat att dom tycker dom är tjocka mot sin peak på formen. Vi som inte är tävlingsinriktade tänker ju inte i dom banorna som du, men det är väl dags för oss att göra det. Tjock byter inte tjock-tjock. :)

Anonym sa...

Tjock betyder inte tjock-tjock ska det stå.

Anna sa...

En liten fundering jag får när jag läser ditt inlägg är att kan du inte göra upp en matplan fast du inte dietar? Fast med flera kcal och kanske på helgerna om du vill äta något mera onyttigt, på så sätt har du en plan och kan fullfölja den och kanske inte må dåligt?

Anna sa...

Oj, när jag läste vidare i din blogg har du ju redan en plan ;)

Johanna sa...

Hippo: Men jag ska ju tävla om 10 veckor hoho

Johanna sa...

Mats: Ja jag förstår hur ni tänker, men nu vet ni hur jag tänker och vad jag menar när jag skriver tjock :0)..

Anna sa...

HAHA jag skyller på att jag är trött efter träningen ;) Noll koll har jag ;) Men lycka till i tävlingen sen! Håller tummarna!

Anonym sa...

Hej snygging :-)
Jag igen, den anonyme upphovskvinnan till inlägget som gav dig en tankeställare. Jag visste att du inte menade så. Du verkar vettig och jag tror du är väl medveten om skillnaden i ditt "tjock" och i den allmänna världens "tjock". Anledningen att jag skrev som jag gjorde är också för att jag själv endast har ett halvsunt förhållande till mat och min kropp. Det är lätt att det blir fel, mycket fel. Och att träning och mat och kost gör oss sjuka istället för friska... Och då har ju träningen och kosten fått helt motsatt effekt.
Som idag tex, jag borde varit på gymmet nu men sitter här och päser i soffan istället. Med ångest...

Jaja... Du är i alla fall snygg som attan :-)

Kram på dig!
/M

Johanna sa...

M: Jag tog absolut inte illa upp, det va inte därför jag skrev inlägget. Jag vet hur du känner, och som jag skrev så vet jag egentligen inte hur man ska göra för att få bort "problemet"...

Anonym sa...

Hej där...

Måste bara skriva något kännde jag...Gjorde min första tävling i FF nyss.. jag var inte toppform men oerhört nöjd över mig själv och mina resultat då min första diet var upp och ner som en berg och dalbana..Det du berättar ligger mig själv så nära och efter läst andras bloggar så ser man samma mönster överallt en skev bild av sin kropp, rädsla för att gå upp i vikt och när man väl unnar sig, så antigen äter man för mycket för man vill ha allt vilket resulterar i tankar som skit samma redan pajat kvällen/dagen ändå så grisäter man lite till och får ont i magen och dåligt samvete.
jag stälelr mig frågan mår jag bra att ha det så?

Nej blir svaret och därför har jag valt att ej satsa just nu utan försöka få balans på maten och tänket bli vän med mina celluliter och träna för att det är skoj!

Ville bara säga att du är inte ensam där ute om din noja för ditt eller datt vi är fler!

Lycka till Johanna och ta det lugnt du har en fin kropp och jag tycker din ram är mycket bra!

Anonym sa...

Du får inte äta upp rosorna som står på bordet.

Mvh Seth

Anonym sa...

Hej gumman

ja du e inte svenssson tjock :) det är jag istället mohahhahahah

jag är hungrig buhuuuuuu
skulle vilja ha en varm macka med ost och skicka men nix pix !!!!

Du är en fighter så tänk att du ska fightas i ringen i april du ska ge tjejerna en rejäll match på scen !!!!!!

Kom on babe you can do this !!! Me believe in you girl . hoppas det funkade hahahahha

Anonym sa...

Hej Johanna!

Har fattat dt som att du tidigare åt enligt periodisk fasta, men nu kör på den mer traditionella dieten. Hur tyckte du att PF var? Gav dt dej sämre/bättre resultat, varför slutade du med dt?

Förövrigt ser jag upp till dej, och önskar dej all lycka till på din väg mot MTGP!
Kram

Johanna sa...

Vanni: Klart du inte tjock gumman.. Ja klart att jag fixar detta (tror jag) jag kommer aldrig att ge upp never ever!! Jag e med aphungrig hade dödat för att få äta i stort sett vad som helst. Hungern börjar bli grymt jobbig nu, men va fan vill man bli fin får man lida pin haha.
KRAM

Sandra:
Ja jag körde PF innan och trivdes bra med det men jag kan inte säga om det gav mig bättre eller sämre resultat. Jag tror dock att jag kommer att fortsätta med att äta "vanligt" som jag gör nu (var trdje timme ca) även efter min diet. Jag har en annan coach till denna tävling så det var egentligen därför jag bytte.
Tack så mycket ska göra mitt allra bästa :0)

Anonym sa...

Alla har vi ju olika krav och definitoner på en vältränad och snygg kropp och man måste respektera dom alla..me like fitness ideal! Hihi, bättre än size zero iaf. Kram!